Alleen voor docenten

Taalprof Klas is een apart onderdeel van het Taalprof blog, naast het al bestaande Taalprof Plein. Het verschil is dat de berichten in Taalprof Klas alleen maar over grammatica in de klas gaan, en dat ook de discussie daartoe beperkt dient te blijven.

Taalprof Klas zal daartoe strenger worden gemodereerd. Reacties die niet over de klassenpraktijk gaan, zullen zonder verdere opgaaf van redenen worden verwijderd.

vrijdag 15 mei 2015

Nieuw: Taalprof Klas

Ik loop al langere tijd rond met de gedachte om een speciaal hoekje in het taalprofblog te reserveren voor het grammaticaonderwijs in de klas: lesideeën, didactische principes, ervaringen van grammaticadocenten, activerende werkvormen, discussie over de conceptuele achtergronden van de grammaticale termen, en beschouwingen over hoe je over grammatica in de klas zou kunnen redeneren. Daarom heb ik al een tijdje geleden de naam van het blog veranderd in Taalprof Plein, vanuit de gedachte dat ik ooit nog eens Taalprof Klas zou willen maken.

Aanvankelijk had ik het idee van een besloten blog, waar docenten zich konden registreren, maar ik heb toch besloten om het helemaal open te stellen. Ik ga het wel rigoureus modereren: alle discussie die een andere kant opgaat dan expliciet over het grammaticaonderwijs zal ik zonder opgaaf van redenen verwijderen.

Ik twijfel nog over discussies over het nut van grammaticaonderwijs. Ik ben daar niet tegen, maar ze kunnen wel belemmerend werken. Gaat het die kant op, dan zal ik zo'n discussie mogelijk hier afkappen en op Taalprof Plein voortzetten. Op die manier kunnen docenten die hier praktische oplossingen zoeken, beter terecht.

Deel gerust met anderen wat ik hier plaats, en deel ook vooral je ervaringen, of die nou positief of negatief zijn: het is mijn overtuiging dat de pudding zich alleen in het eten ervan kan bewijzen.

2 opmerkingen:

  1. Jammer dat ik niet meer voor de klas sta!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vandaar dat ik het graag openstel, zodat ook mensen zoals jij kunnen meedoen!

    BeantwoordenVerwijderen