Alleen voor docenten

Taalprof Klas is een apart onderdeel van het Taalprof blog, naast het al bestaande Taalprof Plein. Het verschil is dat de berichten in Taalprof Klas alleen maar over grammatica in de klas gaan, en dat ook de discussie daartoe beperkt dient te blijven.

Taalprof Klas zal daartoe strenger worden gemodereerd. Reacties die niet over de klassenpraktijk gaan, zullen zonder verdere opgaaf van redenen worden verwijderd.

zondag 12 juli 2015

Wat is het verschil tussen een voorwerp en een bepaling?

De Taalprof was gisteren bij een workshop van Arnoud Kuijpers over het maken van een videofilmpje. Leeropbrengst: het is niet moeilijk, maar het kost wel tijd en een goede microfoon.


2 opmerkingen:

  1. W.I.M. van Calcar schreef hier al op deze manier over in 1993: Niet een aangepaste, maar een toegepaste grammatica, Bundel 6 | Zesde conferentie Het Schoolvak Nederlands (1993). Erg theoretisch en zonder fil;mpje, als ik me goed herinner, maar het zette wel aan denken. Met dit filmpje wordt alles concreter (en voor mij duidelijker). Prima stukje, prof!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik verzin dit natuurlijk niet allemaal zelf! Er zijn in de afgelopen eeuw(en) meer grammatici geweest die dit (ongeveer) zo zagen. Zoals ik in het filmpje al zei: de meeste taalkundigen zijn het wel eens over het principe dat het werkwoord aangevuld wordt met voorwerpen. Daarom heten ze in veel talen ook complementen.

      Als taalkundige sta je op de schouders van reuzen.

      Verwijderen