Dit alles is een beetje onder de oppervlakte geraakt in de pakweg anderhalve eeuw dat de huidige grammaticadidactiek bestaat: veel van wat oorspronkelijk als argumentatie bedoeld was, is verworden tot een ezelsbruggetje of een vuistregeltje, en in de ontleedoefeningen wordt het resultaat van het eerste het beste ezelsbruggetje al meteen beschouwd als een doorslaggevend argument. Dat is natuurlijk geen manier van doen.
Misschien hebben we wel behoefte aan expliciete werkvormen waarmee je leerlingen kunt leren dat er geredeneerd moet worden. Werkvormen, waarin de redenering -in plaats van verstopt te zijn in het ezelsbruggetje- gewoon open en bloot op de tafel ligt. Waarin duidelijk wordt dat je bijna altijd argumenten voor en tegen hebt, en dat er sterkere en zwakkere argumenten zijn.

Het idee is een aanpassing van een bestaande werkvorm uit de thinking-skillsdidactiek, de zogeheten Mystery. Dat is een werkvorm waarbij leerlingen een (meestal maatschappelijk of ethisch) dilemma moeten bespreken met gebruikmaking van een beperkt aantal stellingen of andere stukjes informatie. De Redeneer-ster is een vereenvoudigde vorm daarvan (het dilemma ken maar twee antwoorden, en de procedure is wat strakker gestructureerd).
Ik heb een algemene beschrijving, en een concreet voorbeeld ter illustratie toegevoegd.
Als iemand dit wil uitproberen wil ik wel graag weten wat de ervaringen zijn! Mocht je een concrete invulling willen maken maar je weet niet goed hoe, dan wil ik daar graag over meedenken.
Hallo taalprof,
BeantwoordenVerwijderenIk ben zeer geïnteresseerd! Ik zou het echter graag op een andere manier bekijken dan in Drive. Kan dat?
Groet,
Arie van Nieuwkerk
Je bedoelt dat ik de tekst gewoon als blogbericht plaats?
VerwijderenIk had het juist in een apart document gezet, zodat mensen het gemakkelijk zouden kunnen downloaden. Wat denk je van een dropbox-link?
VerwijderenDit werkt goed! Dank!
VerwijderenOK, dan is hier de link voor het andere bestand, met de ingevulde werkvorm voor de persoonsvorm, en dit is de link voor het bestand met de tekstjes over de persoonsvorm.
Verwijderen